Räddare i nöden vid akuta stopp

2015-03-25

Påsk, valborg, midsommar, kväll, helg – vår jour är öppen dygnet runt, året runt. I gryning och skymning, i kyla och mörker, när regnet och snön faller. Följ med på en roadtrip i vår nya film när vi hanterar stopp i avlopp i ett Sverige när det är som kallast och mörkast.  

I filmen får ni följa LGT:s saneringstekniker Magnus Lundström bland växlande miljöer och väder. Här i artikeln berättar han hur vi hjälper dig när olyckan är framme och vad du kan göra för att minimera skadan.

Ett typiskt dygn, hur ser det ut? Det är full action dygnet runt. Ungefär som när en polis eller brandman rycker ut när telefonsamtalet eller ”larmet” kommer. Är det natt, ja då är det bara att stiga upp och hoppa i kläderna och köra iväg med jour-bilen. Vi kan mötas av vatten som flyter i lägenheter och rinner i trappor. Eller avföring som flyter upp i lägenheter från grannens toalett. Inte minst träffar vi förtvivlade hyresgäster.

Stoppen, vad beror de på? När vi rycker ut akut har det att göra med både onormala stopp och stopp som beror på bristande underhåll. Ett stopp kan vara i huvudledningen vilket påverkar alla bostäder i fastigheten eller stopp i köksavloppet där fettansamlingar täpper till rören. Doftblock från toaletten hamnar ofta i toaletten och sätter stopp och många gånger spolas det ned saker som vem som helst kan förstå sätter stopp, t.ex. spackel som stelnar och blöjor. Rötter som växer in eller råttor som bygger bo i rören kan vara andra orsaker.

Skiljer sig uppdragen över årstiderna? Stopp i avlopp är samma över året. När det gäller översvämningar i brunnar, som kan skapa trista vattenskador i exempelvis källare och trappuppgångar, så är de oftast kopplade till våren och hösten. Då sker stora snösmältningar och skyfall som tillsammans med igentäppande grus och löv i brunnarna skapar översvämningar.

Vilka problem kan lösas på plats? Våra bilar är utrustade med högtrycksaggregat med hetvatten för att lösa upp fett. Vi har specialverktyg för att fiska upp olika saker i avloppen och filmkamera för att undersöka om föremål sitter fast i avloppet. Våtdammsugare har vi med för att suga upp vatten och avfuktare används för att få bort vatten vid översvämning. Charmen med att vara specialiserad inom VA-system är att vi kan åtgärda olikartade stopp och översvämningar.

Snabbhet, hur viktigt är det? Ju snabbare vi kan vara på plats desto snabbare kan vi få bort vatten vid översvämningar eller åtgärda stopp för att undvika just en översvämning. Vi ser därför till att vara på plats så fort som det bara går, vanligtvis är vi där inom en timme. Därför förbereder vi jour-bilen dagen innan med all den utrustning som krävs.

När olyckan är framme, hur minimeras vattenskador? Skadornas omfattning påverkas av omständigheterna så det gäller att ligga steget före. Är hyresgästen hemma ber vi dem kontakta sina grannar att sluta spola vatten. Om hyresgästen inte är hemma kan det ha gått så illa att lägenheten har hunnit fyllas med vatten innan stoppet upptäcks. Då gör vi allt för att suga upp vattnet och spola rent i avloppen och ser till att avfuktare kommer på plats för att torka ut.

Återkommande stopp, hur undviks de? Hyresgäster kan vara försiktiga med olja i samband med matlagning eftersom fett täpper igen rören. Inte minst kan de se till att källsortera och inte spola ned mängder av matrester i köket eller annat än toalettpapper i toaletten. Stamspolning med jämna mellanrum, gärna var femte år, är ett utmärkt sätt för fastighetsägare att förebygga stopp och dyra vattenskador. I god tid inför semester och långhelger är det smart att planera in underhåll för att hyresgäster och fastighetsskötare ska få en lugn ledighet.

Vad är roligast i arbetet? Att alltid känna sig behövd. Det är stort att få känna sig som en räddare i nöden och uppleva tacksamhet när vi hjälpt hyresgästen och fastighetsägaren att få en bättre dag. Att ingen dag är den andra lik är kul också. Efter en veckas jour har vi varit på uppdrag över hela Stockholm och sett hela staden, inte minst alla vackra K-märkta fastigheter.

Kundnöjdhet, vad krävs? Att vi förmedlar ett värde och skapar en trygghetskänsla. Vi får ofta beröm för att vi är alerta, på hugget och kan vårt jobb. På LGT har vi alltid varit som en familj med god sammanhållning, hög moral och där vi ställer upp för varandra och kunden. Utveckling är viktigt så vi återkopplar alltid om stoppets orsak, vidtagna åtgärder och ger tips på hur problemen kan undvikas i framtiden.

Jour eller skådis, vad föredrar du? Ha ha, det gäller att vara engagerad i allt man gör. Nu blir morsan och farsan glada över att jag blivit skådis också, det trodde de alltid att jag skulle bli.


Magnus Lundström, saneringstekniker på LGT sedan 1987.