Vi är alltid redo att rycka ut!

2014-03-04

Kvällar, helger, julafton, midsommarafton – vår jour är öppen dygnet runt och året runt. Här berättar LGT:s Christian Kiltorp om jouren och vad som händer när olyckan är framme.

– Ingen dag är den andra lik när man har jour. Uppdragen går till olika adresser över hela Stockholm och efter en vecka har vi sett hela stan.

Hur snabbt kan ni vara på plats?
– Vi försöker vara på plats så fort det bara går, vanligtvis inom en timme. Vi meddelar alltid tiden när du ringer oss.

Vilka är de vanligaste felen?
– Det rör sig ofta om akuta stopp i avloppet. Stoppet kan vara i huvudledningen vilket påverkar alla bostäder i fastigheten, eller i köksavloppet där fettansamlingar täpper igen rören. Ett annat problem är att saker hamnar i toaletten som inte hör hemma där, då blir det lätt stopp.

Vilka problem kan ni lösa på plats?
– Vi kan i stort sett lösa alla problem i fastigheten som har med stopp att göra. Våra bilar är utrustade med högtrycksaggregat med hetvatten för att lösa upp fett och filmkamera för att undersöka om ett föremål sitter fast i avloppet. Sedan har vi våtdammsugare och avfuktare för att få bort vattnet vid en översvämning.

Vad kan man göra för att minimera skadan?
– Vattenskador är både fastighetsägarens och hyresgästens värsta mardröm. Skadornas omfattning påverkas av omständigheterna. Det vi försöker göra är att minimera konsekvenserna av stoppet i största möjliga mån. Det bästa är om hyresgästen är hemma. Då kan vi till exempel ringa dem i förväg och be dem meddela grannarna att sluta spola vatten. Om hyresgästen inte är hemma händer det att hela lägenheten hunnit fyllas med vatten innan stoppet upptäcks. Då gör vi vårt bästa för att suga upp vattnet och spola rent i avloppen.

Har du några tips för att undvika stopp?
– Stamspolning med jämna mellanrum är ett utmärkt förebyggande arbete för fastighetsägaren. Som hyresgäst gäller det att vara försiktig med oljan i samband med matlagningen. Matfett täpper igen i rören, så torka gärna ur stekpannan med lite papper innan du diskar den. Viktigt att tänka på är också att bara spola ner det som kommer från kroppen och toalettpapper i toaletten. Allt annat kan orsaka stopp och försvåra reningen av vattnet.

Christian

Christian Kiltorp är högtryckstekniker på LGT sedan 2010.

Vill du veta mer om jouren och våra uppdrag? Välkommen att kontakta oss på LGT, tel: 08 – 37 92 48.